
Министерството на транспорта въвежда нови мерки срещу кражбите на гориво
Българските държавни железници (БДЖ) въвеждат строги мерки срещу кражбите на гориво, включващи GPS тракери с датчици за ниво на горивото в локомотивите и цистерните, както и видеокамери с допълнително осветление на жп гарите. Това съобщи министърът на транспорта Гроздан Караджов по време на парламентарния контрол, позовавайки се на информация от БНТ.
Системата ще бъде свързана с централна диспечерска, която ще получава сигнали при нерегламентирано източване на гориво. „Когато започне да се източва дадено гориво на нерегламентирано място, тези тракери ще могат да подават сигнал в централна диспечерна и от там ще знаят, че става извънредно събитие. Ще могат да бъдат хващани, докато протича самата кражба. Мисля, че ще има най-силен превантивен ефект, се излъчва към евентуалните извършители на подобно престъпление“, обясни транспортният министър.
Мерките са резултат от координационен съвет между четири компании и идват седмица след мащабна полицейска акция на жп гарата в Карнобат, при която бяха задържани близо 20 души, включително служители на БДЖ. Според Караджов, проверката по случая продължава до 15 март 2025 година, като се разследват връзките между всички потенциално замесени лица.
Нови влакове за българските пътници
В същото изказване в парламента Гроздан Караджов съобщи, че френската компания „Алстом“ е избраният кандидат за доставка на 35 електрически мотрисни влака. В процедурата, започнала през май миналата година, са участвали общо четири компании.
„Като изтекат десетте дни за обжалване, ако няма обжалване, ще поканим „Алстом“ за подписване на договор и ще можем да очакваме новите влакове, с които българските граждани толкова са чакали, които смятам, че заслужават“, посочи министърът.
Новите влакове ще бъдат закупени със средства от Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ), като Европейската комисия е проявила гъвкавост по отношение на финансирането. Всички композиции, доставени до крайния срок 31 август 2026 година, ще бъдат финансирани изцяло с европейски средства, а останалите – със средства от държавния бюджет.