Българският министър на образованието и науката проф. Галин Цоков предложи пилотна забрана на мобилните телефони в избрани училища с цел да се оцени въздействието ѝ, преди евентуално да се разшири обхватът на мярката в цялата страна. Цоков се позова на резултатите от международното изследване PISA 2022, които разкриват, че много български ученици се разсейват с телефоните си по време на час, като процентът им е по-висок от средния за страните от ОИСР. Дебатът относно използването на телефони в училищата набра скорост след препоръката на ЮНЕСКО да се ограничат смартфоните в класните стаи поради отрицателния им ефект върху учебния процес. Някои държави вече са въвели такива ограничения.
Цоков отбеляза, че действащото българско законодателство вече забранява на учениците да използват телефони по време на час, а в някои училища има допълнителни разпоредби. Той подкрепя модел, подобен на този, изпробван във Франция, където в няколко училища бяха забранени телефоните за ученици под 15 години, преди да бъде въведена по-широка забрана. Той предлага забраната да се въведе в желаещите училища и да се анализират резултатите до втория срок на настоящата учебна година. Въпреки че неговата служба не може да вземе окончателно решение по въпроса, Цоков подчерта значението на обществения дебат и възможността моделът да бъде одобрен.
В доклад на ЮНЕСКО се подчертава отрицателното въздействие на прекомерната употреба на технологии върху резултатите на учениците, като се посочва как мобилните телефони могат да разсейват вниманието и да нарушават учебния процес. В него се посочва, че известията или присъствието на мобилно устройство могат да доведат до загуба на концентрация, като учениците се нуждаят от до 20 минути, за да възстановят концентрацията си след извършване на неакадемични дейности, като например сърфиране в интернет по време на час.
Следвайки насоките на ЮНЕСКО, няколко държави въведоха забрани за ползване на телефони. В Турция телефоните на учениците се събират при влизане в училище и се връщат в края на деня. Гърция също е въвела пълна забрана на мобилните телефони и други електронни устройства, като учителите съобщават, че учениците са се съсредоточили по-добре. Нарушенията водят до дисциплинарни мерки, като например неизвинени отсъствия. В Румъния и Сърбия политиките за използване на телефони зависят от отделните училища, докато Нидерландия е въвела национална забрана за използване на телефони в класната стая, с изключения за медицински нужди или увреждания. Финландия, след като години наред насърчаваше цифровото образование, сега обмисля да ограничи използването на телефони и да въведе отново хартиени учебници, за да намали времето, прекарано пред екрана.