Богомил Грозев: Искам да се спазват правилата и да пазим нашите паметници на културата

Публикувана 06.10.2020

"Празници на Стария град 2020" отминаха и за пореден път се превърнаха в събитието на септември в Пловдив, в което българщина, памет и наследство са двигатели.

Посетиха ги хиляди пловдивчани и гости на града. „Щастливи сме, че отведохме хората там, където минало и настояще си дават среща!“ – споделиха от екипа на ОИ „Старинен Пловдив“, който за поредна есен организира Празниците и за пръв път с директора си Богомил Грозев.

Г-н Грозев, „Празниците на Стария град” наскоро отминаха. Каква е личната Ви оценка за тях като  първа такава проява, която се случва под Ваше ръководство?

Моята лична оценка е, че успяхме да се справим. Разбира се, костваше ни много работа, стоене до късно, много подкрепа от организаторите, много предварителна подготовка, извънреден труд – много, много работа.

И да, справихме се свръх възможностите си. Изключително благодарен съм на целия екип, затова че всички бяха много всеотдайни и никой не постави въпроса в колко точно му свършва работното време или нещо подобно. Хората тук работят със сърце и душа. В много тежка година с COVID-19, с никакви пари, успяхме да направим една много богата и пъстра програма и аз само мога да се гордея, че работя заедно с такива хора.

Тези „никакви пари” са всъщност 10 хиляди лева, което е ограничен бюджет за събитие от такъв мащаб. Как наистина се справихте?

До голяма степен с много лични контакти, с молби за партньорство, за подкрепа, за отстъпки. Имахме силни изпълнители, гостуващи изложби, имахме представяне на филми, излъчване на филми на лятно кино Небет  тепе. Много от организаторите и участниците не са получавали хонорар за присъствието си. Те просто дойдоха да подкрепят една кауза, защото "Празници на Стария град" не е инициатива на института, това е кауза на Пловдив, на цяла България, защото Старият град на Пловдив е богатство от национално ниво.

А имаше ли хора, които отказаха да се включат?

Не, не си спомням някой да е отказал, да се отдръпнал. Това не бяха само мои лични контакти, а и контакти от страна на колегите. Разбира се, за да викнем една банда, която си има разходи, трябваха средства. Все пак, има транспортни разходи, девойките имат грим, прическа, което си е разход и ние нямаше как да не им покрием поне тези, бих казал, санитарни разходи. Но повече дейност бе осъществена на базата на добри отношения между нас, на партньорство.

Тук е мястото да отбележа и откриващия концерт, който беше нещо грандиозно и благодарение на фондация „Нашият дом е България“ и в частност на арх. Пламен Мирянов, направихме едно наистина впечатляващо събитие. Той бе основният двигател и му благодаря, че ни се довери и го направихме заедно, благодарение на което се случи нещо уникално. Представителният гвардейски духов оркестър за първи път беше на Античния театър, а това е Оркестърът  – с главна буква, мога да кажа.

Да се върнем назад – при встъпването Ви в длъжност бяхте приет с доста резерви. Стопяват ли се вече ледовете между Вас и пловдивчани?

Резервите към непознат човек са нещо съвсем нормално и човешко. Аз и тогава помолих за кредит на доверие, който изисква време – да покажеш какво можеш и как го можеш, как го правиш. Неподправеният и натурален пловдивски шовинизъм също допринася затова един софиянец да бъде приет с недоверие: той идва тук да управлява нещо, с което се гордеем – откъде-накъде той ще ни каже как се прави?!

Не, аз не дойдох да казвам кое как да се прави, а да работя това, което и мен вдъхновява, да работим заедно и да правим освен „Празници на Стария град”, да популяризираме къщите в Стария град, Римския стадион, Екселсиор, Малката базилика, живот и здраве – Епископската базилика.

Много е важно да отбележим, че тези обекти наистина са от национално значение, те не са на пловдивчани, не са мои или ваши – на цяла България са, дори са на целия свят. И тук вече може да се гордеем!

В този смисъл дали човек е от Пловдив, Асеновград, Карлово или София, няма значение. Много управници на Стария град през годините не са били кореняк-пловдивчани. Това не е важно – важното е какво вършиш и как го правиш…

По-добре ли усещате вече духа на Стария град, след като не сте тук като турист или като продуцент?

О, разликата я има! Вече наистина ясно се усеща сега и дори не мога да го опиша. Аз имах възможност и по време на неприятния период, със затварянето заради корона вируса, да навляза много надълбоко. Хората тук, в Стария град, вече ме познават и сме създали добри взаимоотношения. Някои все още смятат, че искам нещо да променям – не, не искам!

Искам да се спазват правилата и да пазим нашите паметници на културата. Например  Античният  театър - когато правим концерти там, да се съобразяваме, че той първо е архитектурен, после туристически обект и едва след това е сцена. Правилата не съм ги създал аз, те са от много години и включително за неспазването им се носи и наказателна отговорност. Трябва да бъдем отговорни заедно и да спазваме едни ясни правила.

Във времето на извънредно положение, заради COVID-19, подготвихте мащабен проект за 24 май и изненадахте приятно пловдивчани с Музикално-поетичното пътешествие из Стария град - "Град за завръщане".  При евентуална нова вълна на заразата, за която предупреждават, имате ли идея как ще работи ОИ „Старинен Пловдив”?

Ние се готвим, но не за корона вирус. Тоест работата с онлайн инструментите ще продължи и сега, и при нормална обстановка. Това е наша собствена медия, собствен информационен канал, който смятам, че за около 9 месеца развихме много добре и ще продължи да работи. Ние ще продължим да правим виртуални изложби, ще продължим да представяме малко известни факти за къщите - музеи, за Античния театър и за Римския стадион. Разбира се, ние вече се готвим за предстоящото отваряне на Епископската базилика, мислим стратегия за нейното популяризиране, какви екипи да подготвим – работим и в тази посока. Смея да кажа, че екипът ни е креативен и прагматичен, и мислим поне с крачка напред.

Само след три месеца работа като директор представихте един аргументиран доклад и получихте от Общинския съвет 145 хиляди лева за ремонт на знакови обекти в Института. Докъде стигнаха ремонтните дейности?

За ремонта на тези над 10 обекта тези 145 хиляди лева са нищо. Тук не става въпрос само за ремонт, а за консервационни и реставрационни дейности. Тези средства отидоха само за най-належащите аварийни ремонти – някои са по-сериозни, някои са козметични. Ето сега трябва да оправим преди дъждовете покрива на къща Недкович, защото тече. Тази къща е в много тежко състояние, включително има конструктивно пропадане от едната страна, така че за нея ще трябват доста повече средства. Тези пари бяха някакъв много авариен вариант – не за друго, а защото за първите шест месеца на годината ние имахме 76 % спад на приходите.

Бюджетът на института се формира основно от приходи от дейност  – входни такси, наеми на обекти и една много малка част от продажба на сувенири. Нашата амбиция е догодина това, което направихме в „Празници на Стария град”, да не се случи само в една седмица. Планувам в съвсем скоро време да събера всички съсловни организации, занаятчии и хотелиери, свързани със Стария град, и да направим един съвместен календар за такива празници, но целогодишен. Тоест, инициативите да са през цялата година, за да върнем хората отново тук. Тази година нямахме бюджет за реклама, използвахме само наши подръчни материали, затова и много от хората не научиха за част от нещата, които предложихме. Сигурен съм, че с екипа, с който разполагам и с подходящ бюджет – при нормална обстановка, ще върнем славата и блясъка на Стария град.

снимки: https://www.facebook.com/plovdivoldtown

Източник: GustoNews