Жорж Трак: Концесията на подлез Археологически е прецедент у нас, защото национално богатство се опазва от частно лице

Жорж Трак: Концесията на подлез Археологически е прецедент у нас, защото национално богатство се опазва от частно лице

Публикувана 14.03.2018 15:56

Възможностите за удължаване концесията на Културен център Тракарт и начина на стопанисването му, ще търси работна група, решиха пловдивските общински съветници.

http://www.gustonews.bg/?page=article&instanceID=61630&FCID=FCacc0c98764d72f422d0f03aa7db8f01d

На заседанието на Общинския съвет бе внесена подписка „Да спасим културен център Тракарт“. В подкрепа на концесионера Георги Иванов - Жорж Трак са се подписали близо 850 души, сред които известните общественици: Лука Станчев, Пенка Калинкова, Любозар Фратев и др.

Ето мненията на Калинкова, Фратев и на самия концесионер по отношение на взетото решение:

Пенка Калинкова – експерт, културен анализатор:

Аз съм от тези общински съветници, които преди 15 години гласуваха тази концесия. И аз като човек, тогава подкрепих един частен предприемач, който беше направил такава концепция, че нямаше как да не ни спечели тогава. Много е важно не просто да имаме една музейна експозиция, а да имаме едно място с дух. 15 години Жорж Трак изгражда едно място с дух. Какво сега, ще се лишим от него ли, заради някакви амбиции? Видяхте какво стана с „Конюшните на царя” – пустош. А беше място за младежка култура и една сполучлива концесия. И сега последното, което ни остана и от него ли ще се лишим? И какво ще има на негово място – една скучна мозаечна експозиция? Ще се превърне в едно място без дух, защото хората създават местата, не само със своята компетентност.

Тук имаме един страхотен случай. Георги Иванов - Жорж Трак е един художник – музеист, един художник с интерес към историята и към изкуството на древните народи. Той обогати мястото с тези свои интереси. Не е въпроса само да спазваш концесионните договорености. Трябва да дадеш и нещо от себе си. Той дава нещо от себе си. Той и неговият екип.

Любозар Фратев – бизнесмен и общественик:

Решението на Общинския съвет е добро. То е стъпка напред.

Георги Иванов – Жорж Трак - художник и концесионер на създадения от него Културен център „Трак арт”

Нормално е да бъде повдигнат въпроса за съдбата на Тракарт, защото като концесионер имам право, 6 месеца преди приключване на концесионния договор да поставя въпроса за продължаването му.

Създаде се Местна гражданска инициатива „Да спасим културен център Тракарт” след изказване на кмета, което остави съмнение за предопределената съдба на Тракарт. По време на общинската сесия пък той спомена, че ще се търсят мнения на експерти и професионалисти. При цялото ми уважение към думите, които изрече за „експертност и професионализъм”, аз искам да направя следното разграничение. Първо експертите в страната съществуват, но те не са много и второ, експертите в страната са по един или друг начин са обременени затова, че са държавни и общински служители, а прецедент в националната практика на България се явява концесията на подлез Археологически.

Прецедент, защото е единствената концесия на паметник на културата, т.е. национално богатство се опазва от частно лице.

Въз основа на този 15 – годишен опит аз защитих дисертация „Управление и управленски проблеми на артцентрове”. С моята дисертация аз направих принос в национален мащаб затова как трябва да се обгрижват паметниците на културата в България. Защото държавата е лош стопанин на това, което притежаваме.

Ако отворите сайта на Министерството на културата, ще видите регистрирани 30 000 паметници, подобни на мозайката, която е в Тракарт. В периметър от 500 метра от Културния център съществуват 8 уникални мозайки, колко от вас могат да ги изброят? Проект за това аз внесох в Общината още през 2005г., веднага след като привършихме реставрацията на мозайката в подлез Археологически. В този проект аз подсказах, че грижата не бива да е само към една, а към всички мозайки и изобщо към паметниците на културата.

Когато има отношение на хората към тях, те стават живи. За организация като ЮНЕСКО това е изключително важно – паметникът да бъде жив. Ето – сега обживяваме Стария град, защото години наред той беше лишен от живот. Беше наситен с институции като Съюза на художниците, на писателите, на музикантите и други Съюзи – с точно такива експерти, за които кметът говори. Но ги няма наследниците на фамилиите, които са направили тези къщи, няма го естествения живот, който да ги подхранва.

Ако за подлез Археологически започне да се грижи Общината, ще се случи това, което става с Одеона – нищо. Защо не се грижи за всички дупки, които разкопаха пред Пощата, зад Пощата? Какъв е проблемът те да бъдат част от културното наследство на Пловдив, нима те са по-малко паметници от мозайките? Напротив! Мога да кажа, че Одеона е феноменално съоръжение с прекрасни дадености. Защо не се асамблира? Нали именно Археологическият музей отговаря за него и Общината.

Аз съм сигурен, че докато е във фокуса на вниманието на поредната политическа сила, която управлява града, един обект ще бъде красив и като дойде следващата, той ще бъде забравен.

Решението на Общинския съвет мисля, че е правилно, за да се потърси икономически правен анализ на създадената обстановка. Чисто юридически имам право като концесионер, изпълнил почти два пъти икономическата програма и благодарение на това, че съм направил една институция, която няма аналог в България, имам основание да смятам, че трябва да се направи юридическа обосновка, за да се вземе най-правилното решение за града.

Това, което се пропуска да бъде отбелязано е, че в Културен център Тракарт няма платено мероприятие. Всички събития са с вход свободен. Това се дължи на изградения икономически баланс между търговските обекти там и моето желание да правим култура в нашия град.

Наближава 2019, а с това и шансът на Пловдив да се включи във фокуса на общественото внимание на цяла Европа и целия свят.

Автор: Огняна Генева
Вашите коментари

 

Име

Коментар

Въведете кода